Accelerated mobile pages - przyspieszone strony mobilne

W świecie rozwijającej się technologii i stale rosnącej popularności urządzeń mobilnych, coraz więcej użytkowników, korzystających z wyszukiwarki Google, do szukania potrzebnych informacji korzysta właśnie z takich urządzeń. Nie zawsze możliwy jest dostęp do komputera, ale dzięki smartfonom czy tabletom jesteśmy w stanie w szybki sposób znaleźć potrzebne nam wiadomości, zapoznać się z daną ofertą i być na bieżąco z newsami z całego świata. Pytanie tylko, czy na pewno w szybki sposób? Tak, jeśli strona internetowa jest przystosowana do urządzeń mobilnych.

Dlaczego to takie ważne?

Przedsiębiorca, któremu zależy na tym, aby jego oferta dotarła do jak największego grona odbiorców musi mieć na uwadze użytkowników, którzy korzystają z urządzeń mobilnych. Mimo stworzonej odpowiedniej stronie internetowej, zachęcającej pięknymi grafikami i wyczerpującymi danymi, może ona nie być wyświetlana prawidłowo dla użytkowników korzystających z urządzeń o mniejszej rozdzielczości. Część kluczowych informacji może nie być czytelna lub trudna do znalezienia, co spowoduje, że potencjalny klient straci zainteresowanie i pójdzie do konkurencji. Co więcej, jeśli strona na urządzeniach mobilnych długo się ładuje, będzie to również jednym z czynników dla których użytkownik opuści stronę Kto na tym traci? Oczywiście właściciel strony.

Wyszukiwarka Google zwraca uwagę na potrzeby swoich użytkowników, w tym na wymagania i odczucia osób korzystających z urządzeń mobilnych. Jeśli właściciel serwisu dostosuje swój serwis i wdroży odpowiednią wersję mobilną lub stworzy wersję, która będzie responsywna, wrażenia użytkownika będą pozytywne, a przeglądanie strony przyjemne. Google również wyszło naprzeciw potrzebom użytkowników mobilnych i stworzyło technologię AMP. W Google Search Console dostępna jest funkcja, która pozwala na jej włączenie.

AMP – co to jest?

Accelerated Mobile Pages (w skrócie AMP) to przyspieszone strony mobilne. Zastosowanie tej technologii pozwala na stworzenie strony www, opartej na statycznych treściach, która będzie w szybki sposób renderowana. Głównym założeniem, który przyświecał stworzeniu tej technologii było zmniejszenie współczynnika odrzuceń, który był spowodowany wolnym ładowaniem się strony i dostępnej w niej treści.

Technologia ta obejmuje:

  1. AMP HTML – zestawienie zaleceń, które należy zastosować w kodzie strony. Kod HTML został uzupełniony o dodatkowe właściwości, dzięki czemu treści są publikowane zgodnie z wymaganiami urządzeń mobilnych.
  2. AMP JS – biblioteki JavaScript, dzięki czemu treści ładowane są w szybki sposób.
  3. AMP CDN – dodatkowy element, który dostarcza kod HTML dla stron w tej technologii. Nie jest on jednak wymagany, aby strona była oparta o AMP.

AMP a pozycjonowanie

Warto zaznaczyć, że jeśli strona dostarczana dla użytkowników mobilnych będzie się szybko wczytywać, będzie pozostawiać pozytywne wrażenie. Co więcej:

  • użytkownik nie będzie musiał długo czekać na załadowanie się pełnej strony, dzięki czemu nie opuści serwisu,
  • istnieje spore prawdopodobieństwo, że ruch z wyszukiwań mobilnych wzrośnie.

Obecnie wdrożenie technologii AMP nie ma mieć wpływu na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania, jednak należy mieć to na uwadze w przyszłości - pozycjonowanie w wyszukiwarkach wykorzystując nowe technologie prędzej, czy później przyniesie odpowiednie korzyści.