Dynamiczne serwowanie treści - HTTP Vary

Postęp technologiczny, coraz lepsze i doskonalsze algorytmy Google, a w szczególności bardzo gwałtownie i stale rosną liczba użytkowników mobilnych, spowodowała konieczność dostosowania strony do wszystkich urządzeń.

Google poszło nawet krok do przodu i stworzyło osobny algorytm ustalający ranking stron w mobilnych wynikach wyszukiwania, zatem mając serwis wyświetlający się poprawnie na urządzeniach przenośnych, możemy znacznie zwiększyć pozycje witryny w wynikach, a co za tym idzie - liczbę odwiedzin naszego serwisu.

Mamy 3 podstawowe metody konfiguracji witryny, aby nasza strona wyświetlała się poprawnie na urządzeniach mobilnych:

  1. Strona responsywna (RWD)
  2. Dwie wersje strony
  3. Dynamiczne serwowanie treści

Każda z powyższych metod niesie za sobą konieczność wdrożenia pewnych rozwiązań, ma swoje dobre i złe strony, każda może być lepsza bądź gorsza w zależności od branży czy wielkości serwisu, jednak wszystkie wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie strony.

Poniżej scharakteryzujemy krótko 3 podaną metodę dostosowania serwisu do urządzeń mobilnych, czyli dynamiczne serwowanie treści.

Istotą tego rozwiązania jest wskazanie robotom sieciowym Google, iż istnieją osobne warianty tej samej strony w zależności od urządzenia, z którego użytkownik łączy się ze stroną. Informowanie robotów sieciowych, jaki wariant strony jest prawidłowy dla danego urządzenia, odbywa się poprzez przesyłanie tzw. nagłówka HTTP Vary, informującego roboty sieciowe, iż dostępne są różne wersje tej samej witryny.

Poprzez ten nagłówek wysyłamy oddzielne kody różnym urządzeniom, ale z jednego tego samego adresu URL – w przeciwieństwie do drugiej przedstawionej metody.

Dynamic serving (z ang.) przypomina zatem bardziej RWD, gdyż cały czas wyświetlany jest ten sam adres URL, natomiast w przeciwieństwie do stron responsywnych, ładowany jest inny kod źródłowy, dopasowany do urządzenia z którego użytkownik łączy się ze stroną (tablet, smartfon, czy komputer stacjonarny).

Jeżeli można wymienić jakieś zalety tego rozwiązania, są to:

  • strona jest dostosowana do każdego urządzenia (chociaż w przypadku stron RWD także)
  • wszystkie wersje strony wyświetlają się cały czas na jednym adresie URL
  • nieco krótszy czas ładowania się strony niż w pozostałych metodach
  • większe szanse na skuteczne pozycjonowanie

Wad jest natomiast z pewnością więcej, np.:

  • zdecydowanie najdłuższy czas realizacji
  • trudna i czasochłonna metoda konfiguracji
  • konieczność stworzenia dedykowanych wersji stron dla każdego typu urządzeniach
  • podatność na błędy serwerowe
  • duże prawdopodobieństwo indeksowania duplikatów/niepoprawnej indeksacji witryny
  • konieczność optymalizacji każdej wersji serwisu z osobna

Ze względu na fakt, iż dostosowanie tej samej strony do różnych urządzeń niesie za sobą sporo prac oraz zaawansowanie techniczne, a ponadto nadal jesteśmy narażeni na błędne indeksowanie treści, jest to najrzadziej stosowana metoda dostosowania serwisów do urządzeń mobilnych.