Dedykowana wersja mobilna

Jak dotrzeć do większej liczby Klientów, czyli o dedykowanej wersji mobilnej strony

W dzisiejszych czasach, gdzie niemal każdy posiada telefon z dotykowym ekranem, śmiało można stwierdzić, iż coraz więcej ludzi przegląda internet poszukując rozrywki bądź odpowiedzi na swoje pytania za pomocą właśnie smartfonów. Zapewne wielu z Was spotkało się jednak z sytuacją, kiedy odwiedzając potencjalnie ciekawą dla Was stronę, okazało się że jest ona niedostosowana do ekranów urządzeń mobilnych, tym samym bardzo utrudniając poruszanie się w jej obrębie. W efekcie najczęstszą reakcją było po prostu zamknięcie takiej strony i skorzystanie z innej witryny, najprawdopodobniej firmy konkurencyjnej. Pozycjonowanie takich stron też jest znacznie trudniejsze.

Podczas przeprowadzonych badań w 2013 roku okazało się, iż niemal 4,7 mln Polaków korzysta przynajmniej jeden raz w tygodniu z internetu w swoim telefonie, gdzie 49% tej grupy to użytkownicy smartfonów. Jeżeli chodzi o właśnie użytkowników mobilnych technologii, to aż 79% korzysta ze swoich telefonów do zakupów w sieci, a 25% z nich nie korzysta z żadnego innego urządzenia do surfowania po internecie.

Podsumowując powyższe szybko można stwierdzić, że dostosowanie naszej strony internetowej dla ekranów urządzeń mobilnych może przynieść ogromne korzyści, zwłaszcza kiedy prowadzimy często odwiedzany sklep internetowy. Optymalizacja strony WWW w tym momencie powinna być wykonana możliwie szybko.

No dobrze, chciałbym wykonać wersję mobilną strony. Od czego zacząć?

Istnieje kilka rozwiązań, które można zastosować. W tym artykule chcielibyśmy jednak skupić się na dedykowanej wersji mobilnej, przeznaczonej wyłącznie dla grupy użytkowników, korzystających ze smartfona do przeglądania naszej witryny.

Przede wszystkim na wstępie należy wspomnieć, iż wersja taka zazwyczaj widnieje pod innym adresem URL, niż nasza strona przeznaczona dla użytkowników komputerów klasy PC. Najprawdopodobniej ma on postać www.tutaj-adres-strony.pl/mobile/. Kluczowe jest więc wykonanie przekierowania na odpowiedni adres w zależności od tego, z jakiego urządzenia korzystamy, a także zastosowanie odpowiednich znaczników alternate, by roboty wyszukiwarek internetowych prawidłowo rozumiały wprowadzony przez nas zabieg.

Jeżeli chodzi o zalety takiego rozwiązania to przede wszystkim jest to bezkompromisowość oraz szybkość działania. Tworząc dedykowaną wersję mobilną nie musimy bowiem martwić się o to, jak strona będzie wyglądała na dużych ekranach. Można skupić się więc na jednym, danym wyglądzie, gdzie w przypadku np. stron RWD nie ma to miejsca, gdzie od razu tworzona jest wersja dla każdej rozdzielczości i wielkości ekranu. Dodatkowo myśląc wyłącznie o użytkownikach mobilnych, możemy dostosować dedykowaną wersję strony wyłącznie dla smartfonów, czyniąc z nie strony bardzo szybkie i przyjazne w użytkowaniu.